wandelcoaching

Glimlachend en met lichte tred zoek ik mijn auto op na mijn laatste coachsessie. Nu na 5 sessies heb ik mezelf een beetje ontrafeld. Ik ben mij meer bewust van mijn patronen en hoe ik deze kan veranderen.

Pasklare antwoorden kreeg ik niet, wel veel vragen waardoor ik kon doordringen tot de kern van mijn coaching. Ik vond dit niet altijd een gemakkelijke taak, maar mede door de persoon die Eric is; rustig, open-minded, kern van een coachvraag kunnen herkennen en niet bang om de ander daarmee te confronteren, boekte ik al wandelend rond de Hoornse plas grote vooruitgang.

Ellen Schnieders, groepsleerkracht in het basisonderwijs

Ben je op zoek naar je talenten en drijfveren? Wil je minder stress, meer energie en meer passie? Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? In een individueel traject staan we stil bij jouw vraag, probleem of levensthema en onderzoeken we samen hoe je daarmee om kunt gaan.

Effect

Na afloop heb je voldoende inzichten, energie en handvaten om ruimte te maken voor het nieuwe.

Programma

Je gaat op zoek naar jouw vraag of vragen en formuleert concreet wat je wilt bereiken. Tijdens de bijeenkomsten werk je daar gericht aan. In de periode tussen de sessies ga je zelf aan de slag met de afgesproken opdrachten. We werken volgens een gestructureerde methode die je langs de volgende vragen en thema’s leidt:

  • Waar droom je over?
  • Waar krijg je energie van?
  • Wat is je eigen levensvisie?
  • Waar liggen je interesses en bezieling?
  • Wat zijn je eigen kernwaarden?
  • Wie ben ik?
  • Loslaten van beperkende overtuigingen.
  • Ruimte maken voor het nieuwe.

Ik coach al wandelend op 4 plaatsen in Nederland:

Hoornse Meer- Groningen

Reeuwijkse Hout- Reeuwijk

Amelisweerd- Utrecht

Gaasperdammerplas- Amsterdam

 

  • Bijzonder Hoogleraar Natuurbeleving Agnes van der Berg kwam na onderzoek naar wandelcoaching tot de volgende resultaten: deelnemers aan wandelcoaching, in vergelijking met de controlegroep, hadden tijdens nametingen minder symptomen van burn-out, minder psychische en lichamelijke stressklachten, minder problemen met concentratie en aandacht, en minder problemen met sociaal functioneren rapporteerden. Ook rapporteerden de deelnemers aan de wandelcoaching tijdens de nametingen meer werkplezier, bevlogenheid op het werk, hoop, zelfwaardering, mindfulness en tevredenheid met hun leven dan de deelnemers aan de controlegroep. Er kan dus worden geconcludeerd dat wandelcoaching aantoonbare significante positieve effecten heeft op (werk)stress, welzijn en gezondheid. Een opvallende bevinding van het onderzoek is dat de controlegroep ook diverse significante verbeteringen vertoonde, onder meer op sociaal functioneren, zelfwaardering, hoop, en bevlogenheid. Gevraagd naar de bijdragen van de natuurlijke omgeving, noemen de deelnemers in de eerste plaats de rustgevende en ontspannende werking van de natuur. Ook veel genoemd wordt het gevoel van ruimtelijkheid en vrijheid dat de natuur oproept, de positieve effecten van de buitenlucht, en het feit dat het buiten makkelijker praat. Daarnaast werd ‘wandelen in een natuurlijke omgeving’ door de deelnemers ook beschouwd als een werkzame factor van de wandelcoaching, die minstens zo belangrijk was als andere factoren zoals de relatie tussen coach en cliënt en het werken met opdrachten.